خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
مالیات-اینفلوئنسرها

صفر تا صد مالیات اینفلوئنسر ها

ما در این مقاله به بررسی صفر تا صد مالیات اینفلونسر ها و همچنین علت و چگونگی دریافت مالیات از آن ها پرداخته ایم.

مالیات بر درآمد اینفلوئنسر ها چیست؟

در سال 1399 طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که در آن، افرادی که از شبکه‎های اجتماعی درآمد بالا کسب می‌کردند باید مالیات می‌دادند، در آن زمان مبنای انتخاب این افراد یا همان اینفلوئنسر ها تعداد فالوورهای بالای 500 هزار نفر بود. این طرح اما در آن زمان به صورت اجرایی در نیامد و هنوز هم به صورت رسمی، اینفلوئنسری مالیات نمی‌پردازد. پس از آن قرار شد که یک لیست هزار نفری از اینفلوئنسرها با تعداد فالوور بالای مجازی ایرانی منتشر شود و بر طبق آن، این افراد در ازای درامدشان مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر درآمد اینفلوئنسر ها برای افراد زیادی اهمیت دارد و بر روی کسب و کارشان تاثیر می گذارد. زیرا با افزایش هزینه های اینفلوئنسر ها هزینه های تبلیغات نیز افزایش می باشد و افرادی که به اینفلوئنسر ها برای تبلیغات مراجعه می کنند با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در آذر ماه سال ۱۳۹۸ در یک مصاحبه گفته بود که اینفلوئنسر‌ها هم از ‌سال آینده مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. او دراین‌ باره توضیح داده بود که: «برای بحث شبکه‌ های اجتماعی ‌هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالان فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی ‌فعالیت می‌کنند حتما مشمول مالیات می‌شوند‎.» وی هم چنین توضیح داده بود که: «در یکی دو‌سال گذشته برنامه‌ای برای ‌رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بیشترآن‌ها به نتیجه رسیده است و اکثر این افراد دارای پرونده مالیاتی و کد مالیاتی هستند.»

مالیات اینفلوئنسر ها چیست؟

برای شناخت بهتر این قانون و دریافت علت آن، ابتدا باید قانون کشورمان درمورد پرداخت مالیات را بدانیم. مطابق ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخصی که به هر نحوی به کسب درآمد در ایران یا منابعی در ایران مشغول است، باید مالیات پرداخت کند. دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها هم (مورخ 23 مرداد 1400) شامل همین قانون است و فعالان مجازی و درآمد آن‎ها از محل تبلیغات را مشمول مالیات اعلام کرده است. بر این اساس در ابتدای راه، فعالان مجازی یا همان اینفلوئنسر های دارای بیش از 500 هزار فالوور و درآمد از محل تبلیغات، باید مالیات بپردازند. اما مالیات پرداختی توسط اینفلوئنسر ها دچار تغییراتی شده است.

چه کسانی مشمول بر پرداخت مالیات اینفلوئنسر ها هستند؟

در ابتدای راه سازمان امور مالیاتی اسامی ۲۲۰ نفر از اینفلوئنسرهای شناسایی شده براساس بند ذ تبصره ۶ بودجه در درگاه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. با این حال بسیاری از کارشناسان حوزه مالی و مالیاتی اعتقاد دارند که مصوبه پرداخت مالیات اینفلوئنسرها کامل نیست و تعداد فالوور، نمی‌تواند معیار خوبی برای درآمد زایی صفحات باشد چون این قانون در اصل برای این ایجاد شده بود که کسانی که از طریق فعالیت هایشان در فضای مجازی درآمد دارند، مالیات آن درآمد را پرداخت کنند. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که ملاکش برای دریافت مالیات، میزان درآمد اینفلوئنسرهاست، نه تعداد فالوورهایی که دارند. این یعنی هر اینفلوئنسری که از طریق صفحه‌اش میزان خاصی درآمد داشته باشد، مالیات می‌دهد، حتی اگر بسیار کمتر از 500 هزار فالوور داشته باشد. سلبریتی‌ها، بلاگرها و واینرها سه دسته‎بندی اصلی مشمولان پرداخت مالیات اینفلوئسرها هستند.

سلبریتی‌ها:

افراد مشهور و معروف در سطح جامعه که مهارت ها و فعالیت های خارج از شبکه های اجتماعی داشته اند و به واسطه آن در فضای شبکه‎های اجتماعی شناخته شده‌‎ هستند و خیلی از آن‌ها از این طریق درآمدزایی هم می‌کنند. بازیگرها، فوتبالیست‌ها، خواننده‌ها و حتی پزشکان و کارآفرینان معروف در کشور می‌توانند در این دسته ‎بندی بگنجند.

بلاگرها:

افرادی که در یک حوزه مشخص در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و با تولید محتوا های مختلف سعی در افزایش مخاطب دارند. سبک زندگی، آشپزی، آرایش، ورزش و… از حوزه‌های فعالیت بلاگرها هستند.

واینرها:

واینرها در شبکه‌های اجتماعی محتوای کمدی و طنز تولید می‌کنند و از این طریق به شهرت می‌رسند.

چگونگی محاسبه مالیات اینفلوئنسر ها

پس از آن که علت پرداخت مالیات بر درآمد توسط اینفلوئنسر ها را متوجه شدیم اکنون به چگونگی محاسبه آن می پردازیم. وقتی شیوه محاسبه مالیات مشخص باشد، هم خود اینفلوئنسرها و هم کسانی که با آن‌ها کار می‌کنند. دید بهتری به نحوه کار و همچنین دستمزد خواهند داشت و می‎توانند با برنامه‎ریزی برای همکاری خودشان قدم اول را بردارند. این محاسبه بر روی میزان دستمزد اینفلوئنسر ها برای تبلیغات نیز اهمیت بالایی دارد. هزینه‎های تولید محتوا و تبلیغات به عنوان هزینه‎های قابل قبول مالیاتی محسوب می‎شوند و اگر به ازای ارائه تبلیغات در صفحات شخصی، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت وجود داشته باشد، یک ارزش خاص محاسبه می‎شود و برای آن مالیات تعیین خواهد شد.

تکالیف مالیاتی اینفلوئنسر ها

شغل اینفلوئنسری از نظر مالیاتی، یک شغل انتفاعی محسوب می‌شود و مکلف است وقتی فعالیت خود را شروع می‎کند که همان کسب درامد از شبکه های اجتماعی است ظرف چهار ماه شروع فعالیت را به اداره امور مالیاتی اعلام و پرونده تشکیل بدهد.

برابر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، باید اینفلوئنسرها در سامانه مودیان عضو شوند (و در صورت عضو نشدن ممکن است با جریمه ده درصد مالیات متعلقه روبرو شوند).
بر اساس اطلاعات اظهارنامه، مالیات باید به موقع پرداخت شود. توجه داشته باشید که اگر اظهارنامه با اطلاعات و اسناد در دسترس اداره مالیات یکی نباشد، اظهارنامه رد خواهد شد. البته که قابلیت اعتراض به مبلغ مالیات همیشه وجود دارد.

سالانه باید همه مدارک مالی به اداره مالیات ارائه شوند و در صورت سرپیچی از ارائه، مشمول 20% جریمه خواهند شد و علاوه بر این، از همه معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی محروم خواهد شد.
همه اینفلوئنسرها باید برای انجام معاملات خود صورت‌ حساب صادر کنند. جریمه صادر نکردن این صورت‎ حساب دو درصد هزینه خود معاملات خواهد بود.
اینفلوئنسرهایی که درآمد سال مالیاتی (دو سال قبل) بیشتر از پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان باشد، باید با صدور صورت‌ حساب فهرست معاملات خود را در هر فصل سال به سازمان اعلام کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره اراده سازمان برای اخذ مالیات از این قشر اعلام کرده بود «برای سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که مالک حساب بانکی و درآمدهای فعالیت اقتصادی فروشنده لبنیات باشد یا یک هنرمند سلبریتی‌ یعنی هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که شاخص‌ها و ویژگی‌های سلبریتی را دارند مشمول مالیات می‌شوند. برای هنرمندان معافیت مالیات تا درآمد 200 میلیون تومانی را در نظر گرفته‌ایم و به غیر از آنها تمام سلبریتی‌ها باید مشمول مالیات شوند. البته استقبال سلبریتی‌ها و بلاگرها از پرداخت مالیات زیاد بوده چراکه بخوبی می‌دانند در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم کتمان مالیات می‌شوند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.»

معافیت های مالیاتی اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها از معافیت‌های مالیاتی زیر می‌توانند استفاده نمایند:
•    معافیت مالیات سالانه مشاغل (ماده 101 ق.م.م)
•    کاهش درصدی از مالیات به ازای هر 10% افزایش درآمد ابرازی (تبصره ماده 131 ق.م.م)
•    5% جایزه خوش حسابی اینفلوئنسر برای انجام به موقع تکالیف مالیاتی به مدت سه سال متوالی (ماده 189 ق.م.م)
•    بخشودگی 80% جرایم مالیاتی در صورت انجام به موقع تکالیف مالیاتی (تبصره ماده 190 ق.م.م)
لازم به ذکر است که شرط برخورداری از کلیه مشوق‌ها و معافیتهای مالیاتی، انجام به موقع و دقیق تکالیف مالیاتی است.

ارسال نظر

نظرات کاربران