خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
برگ-سبز-گمرکی-چیست

برگ سبز گمرکی چیست؟

ما در این مقاله به بررسی اینکه برگ سبز گمرکی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است و سایر موارد مربوط به آن پرداخته ایم.

برگ سبز گمرکی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

امروزه بازار واردات و صادرات در کشور بسیار داغ است. و خیلی از کسب و کارها به دنبال صادرات محصولات خود و یا به دنبال وارادات محصولات از کشورهای مورد نظر هستند. واردات و صادرات به هر کشوری دارای قواعد و قوانین خاصی است که بازرگانان و تاجرین باید به آن ها توجه داشته باشند تا معاملات خود را به صورت قانونی انجام دهند. برگ سبزگمرکی یکی از مدارک لازم برای فعالیت در این حوزه است. هر شرکتی برای صادرات کالای خود نیازمند این برگه است و بدون داشتن این برگه مجوز خروج کالا از انبار گمرک کشور را نخواهد داشت.

به بیان ساده‌تر هر کالایی که بخواهد ترخیص شود توسط کارشناسان اداره گمرک مورد بازرسی قرار می گیرد و در صورتی که پس از ارزیابی اسناد، مدارک و بار مورد قبول بازرسان باشد، پروانه سبز گمرکی برای ترخیص کالا از انبار گمرک صادر می گردد. در واقع داشتن برگ سبز گمرکی نمایانگر این است که ترخیص کالا مورد تایید اداره گمرک بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
در این مقاله به برگ سبز گمرکی و تمام مسائل پیرامون آن به طور کامل می پردازیم ؛ پس با ما همراه باشید.

نحوه دریافت برگ سبز گمرکی چگونه است؟

برای این که سازمان ها و شرکت هایی که فعالیت آن ها در زمینه واردات کالا می باشد، بتوانند کالاهای وارداتی خود را از گمرک ترخیص کنند، لازم است مدارکی مانند بارنامه، فاکتور و… را به صورت پرونده ای به اداره گمرک تحویل دهند و پس از آن برگ سبز دریافت نمایند. امروزه به دلیل که فعالیت های غیرقانونی زیادی از جمله جعل برگ سبز گمرکی صورت می گیرد، اداره امور گمرک اقدامات دریافت برگ سبز را از طریق غیر حضوری و آنلاین انجام می دهد تا از جعل و سوء استفاده این مدرک جلوگیری نماید. 
برای صادرات و واردات کالا ارائه این مدرک از بسیار حائز اهمیت بوده وباید به این نکته توجه داشت که برای اخذ آن باید مدارک مربوطه را به صورت حضوری به اداره گمرک تحویل داد تا بتوان مجوز صدور آن را دریافت کرد.
سپس در زمانی که کالاها بارگیری می شوند، این مدرک توسط کارشناسان گمرک بررسی و امضا می شود و با مراجعه به انبار، بیجک صادر شده و می توانید کالای خود را ترخیص کنید.
 برای دریافت برگ سبز گمرکی می توان به سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی مراجعه کرد و یا برای استعلام آن با کد ملی نیز، با مراجعه به سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی و وارد کردن شماره سریال اظهارنامه و رمز دسترسی به پروانه، مقدور است.
به دلیل اینکه دریافت برگ سبز گمرکی، یکی از مهم ترین مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک است، آشنایی با مراحل و نحوه دریافت برگ سبز گمرکی، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا سازمان های مربوطه نیز، می توانند پس از ثبت نام و دریافت این برگه توسط وارد کنندگان، اقدام به استعلام اصالت آن نمایند.

مراحل و نحوه دریافت برگ سبز گمرکی، به این صورت است که ابتدا باید متقاضی اظهارنامه گمرکی را تهیه و تنظیم کند. به این منظور، باید به سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی به نشانی epl.irica.gov.ir وارد شده و با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری شد. برای دریافت این اطلاعات، می توان به صورت حضوری، به یکی از گمرکات، مراجعه کرد.

پس از ورود به حساب کاربری، نحوه دریافت برگ سبز گمرکی، به این صورت است که متقاضی، باید اظهارنامه ای در خصوص کالاها، تنظیم نماید و اطلاعات مربوط به آن را به صورت کامل در این سایت اظهار کند.
در صورتی که اظهارنامه گمرکی، مورد تایید گمرک قرار گرفت، مرحله کنترل کالاها، آغاز شده و شخص ارزیابی کننده موظف است کالاها را کنترل کرده و اظهارنامه گمرکی را امضا نماید.

در مرحله آخر نحوه دریافت برگه سبز گمرکی، به این صورت است که متقاضی باید هزینه های مربوطه را طبق فیش، پرداخت نموده و پس از تایید پرداخت، پروانه گمرکی یا همان برگ سبز گمرکی، صادر خواهد شد.
پس از چاپ برگه سبز گمرکی، مسئول مربوطه، آن را مهر و امضا کرده و شماره آن را یادداشت می نماید و به شخص صاحب کالا برگه سبز را ارائه می دهد تا با استفاده از آن، بتواند فرایند ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کند.

استعلام برگ سبز گمرکی چگونه است؟

از طریق سایتی که در قسمت قبل توضیح داده شد و با کد ملی امکان استعلام برگه سبز گمرکی وجود دارد فقط کافیست شخص متقاضی با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی شود و با کد ملی خود استعلام لازم را جهت برگ سبز گمرکی بگیرد.

در برگ سبز گمرکی چه اطلاعاتی درج می شود؟

روی برگ سبز گمرکی اطلاعات مختلفی وجود دارد اما موارد مهمی که در این برگه مندرج می شوند عبارتند از: 

• ثبت کد هشت رقمی مختص به ثبت سفارش
• نام کالاهای وارد شده
• مشخص کردن تعداد و نوع بسته های وارداتی یا صادراتی
• شماره قبض انبار
• تاریخ ورود کالا به انبار
• تاریخ خروج کالا از انبار
• شماره انبار کالا
• شماره کوتاژ 
• مقدار وزن خالص و ناخالص هر کالا بر روی برگ سبز گمرکی
• درج نام هر دو شرکت ارسال کننده و وارد کننده کالا
• نوشتن قیمت اصلی کالا و هزینه هایی که باید به گمرک پرداخت شود
در پشت برگ سبز گمرکی نیز مشخصاتی مانند موارد زیر درج می گردد:
• شماره بیجک
• تاریخ خروج وسیله نقلیه ای که به وسیله آن کالا مربوطه حمل می شود.

مسیرهای گمرکی یعنی چه؟

زمانی که یک محصول جا به جا می شود گمرک باید محموله ها رو چک کنند.اما به دلیل کمبود امکانات و عدم امکان بازررسی فیزیکی هکه کالاها بر اساس میزان ریسک هر محموله، آن ها را چک می کنند و نیازی به بازررسی دونه دونه کالاهای وارداتی نیست. برای کالاهایی که میزان ریسک کمتری دارند اجازه ترخیص فوری داده می شود و برای کالاهایی که مشکوک به تقلب و ورود قاچاق است بررسی موشکافانه صورت می پذیرد. این کار به منظور عدم ورود کالاهای غیر مجاز و ممنوع الورود است.
پس ازاینکه شماره ثبت، شماره کوتاژ اختصاص داده شد؛ تعیین مسیر اظهارنامه به شیوه ی گزینشی، اظهارنامه به سرویس ارزیابی ارسال می شود تا نوع مسیر آن مشخص گردد.

مسیرهای گمرکی

مسیر سبز:

این مسیر نیاز به بازرسی محموله ندارد و بر اساس پارامترهایی نظیر خوش حساب بودن در امور مالیاتی،تطابق ارزش و تعرفه اظهاری سند،با ارزش و تعرفه استنباطی گمرک، عدم نیاز به آزمایشگاه و استاندارد و عدم نیاز به کسب مجوز و... تعیین می گردد.

مسیر زرد:

در این مسیر محموله بازرسی نمی شود بلکه اسناد و مدارک مورد بازرسی قرار می گیرد. این محموله ها نیاز به آزمایشگاه و یا استاندارد دارد اما به دلیل سابقه ترخیص در کمتراز سه ماهه گذشته و ارائه کاتالوگ مطابق ارزش استنباطی گمرک با ارزش کالا اجازه ی خروج داده می شود.

مسیر قرمز:

در این مسیر محموله مورد بازرسی قرار می گیرد. این نوع کالاها احتمالا نیاز به آزمایشگاه و استاندارد دارد. و احتمال دارد ارزش استنباطی گمرک با ارزش اظهاری تطابق نداشته باشدو هم چنین ممکن است کارت بازرگانی تازه دریافت شده و اقدام به واردات کرده باشند.

برای دریافت برگ سبز گمرکی چه مدارکی باید ارائه گردد؟

باید توجه داشت همانند هر سند رسمی و مهم دیگری جهت صدور برگ سبز گمرکی نیز باید مجموعه ای از قوانین و مقررات خاص در نظر گرفته شود که رعایت آن ها برای ترخیص کالا الزامی است. در ادامه مدارک لازم جهت اخذ برگ سبز گمرکی ذکر شده است:

• شخص وارد کننده کالا باید تمام اسناد و مدارک لازم را به گمرک تحویل دهد.
• بارنامه ها و لیست عدل بندی کالاها باید تحویل اداره گمرک شود.
• ارائه و تحویل فاکتور کالاهای وارد شده الزامی است.
• مطابق با دستورالعمل سازمان گمرک باید تشکیل پرونده داده شود.
• باید برای کالاهایی که به مجوزهای بهداشتی نیاز دارند نمونه گیری شود و پس از صدور مجوز، تحویل گمرک شود.
• ثبت اطلاعات کامل شرکت های وارد کننده و صادر کننده در برگ سبز گمرکی الزمی است.
• قبض انباری که قصد خروج کالا از آن وجود دارد باید ارائه گردد. 
• پکینگ لیست مربوط به کالاها باید تحویل اداره گمرک شود. 
• بارنامه مربوطه به کالای مورد ترخیص باید ارائه گردد.
• شخص وارد کننده باید دارای کارت بازرگانی و کد اقتصادی باشد.
• گواهی کشور مبدا باید صادر و به اداره گمرک مربوطه تحویل داده شود.
• گواهی بازرسی کالاباید تحویل اداره گمرک شود.
• بیمه نامه مربوطه باید صادر و ارائه گردد.
• فاکتور خرید کالا بین شخص وارد کننده و صادر کننده باید تحویل اداره گمرک داده شود. 

چه مبالغی برای خرید برگ سبز گمرکی باید پرداخت؟

پرداخت بابت برگ سبز گمرکی شامل دو بخش اصلی مالیات و هزینه ها می باشد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

1- مالیات

برای وارادات کالا باید مالیات آن را پرداخت کرد که این موارد شامل حقوق گمرکی، سودهای بازرگانی، یک درصد عوارض پرداختی به ارگان هلال احمر مالیات بر ارزش افزوده و چهار درصد مالیات به عنوان مالیات علی الحساب می باشد.

2- هزینه ها

در مبحث واردات و صادرات یک سری خدمات ارائه می شوند نظیر شرکت های حمل و نقل، سازمان بنادر و سازمان های انبارداری، خدمات تخلیه، بارگیری، انبارداری و استاندارد سازی کالاهای وارداتی که این ها جزو هزینه ها در نظر گرفته می شوند.
تمامی این هزینه ها و مالیات های مربوط به آن در برگه سبز گمرکی قید می شوند.

آیا می توان برگ سبز گمرکی را فروخت؟

امکان فروش برگ سبز گمرکی نمی باشد؛ چراکه در این برگه نام کالای خاص و نام شخص یا شرکت خاصی آورده می شود و نمی توان برگه سبز گمرکی یک شخص را در اختیار شخص دیگری قرار داد.

سخن پایانی 
برگه سبز گمرکی از مدارک مهم در امر تجارت و صادرات و واردات به حساب می آید که در حقیقت بدون داشتن آن و بدون توجه به مسادل پیرامون آن نمی توان وارادات و صادرات کالا داشت. از همین رو در این مقاله سعی شد با توجه به پر اهمیت این موضوع این مبحث به طور کامل توضیح داده شود. امید است که این مقاله باریتان مفید واقع شده باشد. 

ارسال نظر

نظرات کاربران